Torsdagen den 22 oktober 2020

Inför tävlingar

Från och med hösten 2020 - under corona-pandemi med begränsat antal tävlande i hallen samt tävlingar utan publik - gäller information i länk http://foreningenflex.se/dokument/information_till_ta__vlingsfo__ra__ldrar__3.pdf utskickat av Showdansskolan Flex 2020-09-21, gällande tävlingar. Informationen gäller tills vidare.

Med anledning av begränsat antal personer i hallarna har  Showdansföreningen Flex under denna period inga lagledare eller hjälpföräldrar i hallarna, när det finns möjlighet att ha lagledare ansvarar Showdansskolan Flex för detta.

Tips från dansskolan gällande tävlingar under hösten 2020:

- Dräkt, hår och smink ska vara klart innan man går in i hallen.

- skor, vattenflaska, extra säkerhetsnålar, bläckpenna om man vill skriva sitt nummer och ronder på handleden, litet mellanmål som smoothie, frukt etc. ska vara nedpackade i en lätt tygpåse. Märk tygpåsen med namn.

- Sätt fast en plastficka med säkerhetsnålar på dräkten så barnet lätt kan sätta in nummerlappen i plastfickan.

- Möta sitt barn när hen dansat klart.

-Fråga barnet om de tagit med sig allt ut efter avslutad tävling.

- Ett glatt humör smiley

Har du frågor om tävlingar kan du kontakta Showdansskolan Flex eller

Johanna Thorstensson 073-962 59 74 eller Doris Gyllenhammar 070-584 03 20 - som båda är vana dansföräldrar och medlemmar i styrelsen i Showdansföreningen Flex.

----------------------------------------

OBS- Nedan information samt en dansförälders lathund gäller i normla fall gällande tävlingar- men är till stora delar INTE aktuell under tävlingarna under pandemin under hösten 2020!!!

Här finner du information som kan vara bra att veta och tänka på inför en tävling:

>> En dansförälders lathund

Ta gärna med en karta för att hitta dit. Hallarna ligger ofta en bit utanför centrum.

Entréavgifter för publiken tas nästan alltid bara i swish eller kontanter, även i cafeteriorna är det oftast så. Gör i ordning det mesta av håret innan ni åker eller under tiden. Väl framme är det ofta mycket trångt i omklädningsrummet och stressigt att hinna med att fixa det. Ha koll på om dansschemat ändrats, ibland kan något heat utgå eller att man slår ihop två klasser så att en man startar tidigare än förväntat.

De som dansar i nybörjarklasserna (bronsklasserna) får INTE ha något glittrigt på sig eller lacktyger när de tävlar. Ibland finns det utställare av danskläder eller tyger vid tävlingarna då man kan köpa eller beställa. Det är ofta väldigt varmt i hallarna och den tävlande kan behöva ha ombyte med ett linne / t-shirt och shorts ev. badtofflor.

Ta kontakt med lagledaren för ditt barn så att du har hans/hennes telefonnummer och kan nå ditt barn på det sättet. I hallen är det superhög musik och man hör inte alltid telefonen, skicka gärna SMS eftersom man inte ens kan lyssna av mobilsvaret ibland. Värdesaker lämnas helst hemma annars kan de försvinna. Öronproppar är bra till de som behöver vila öronen. Ta reda på om det är en gemensamt arrangerad samåkning eller arrangera en tillsammans med andra, både trevligt o billigare.

Viktigt att tänka på är att endast lagledare får ta kontakt med tävlingsledningen.

Saker som bör tas med och packas in avresa till tävling:

• Tävlingsdräkten
  • Flexoverall
  • Dansskor - Dans sneakers eller tossor. Det kan ibland vara väldigt halt och då kan dansskor av hiphoptyp fungera bättre.
  • Underkläder som inte lyser igenom dräkten, testa hemma.
  • Linne /t-shirt och shorts ev. badtofflor
  • Handduk
  • Vattenflaska
  • Säkerhetsnålar till nummerlappen men även till snabba lagningar av dräkten t ex.
  • Nål och tråd
  • Liten sax
  • Hårsnoddar
  • Hårspännen
  • Spegel
  • Kam/hårborste
  • Ev. smink
  • Matsäck, t ex pastasallad, frukt o smörgåsar (inget godis eller fika-bröd under tävlingen, men gärna efteråt) ev. pengar till mat på hemväg om det är en lång resväg.
  • Resorb
  • Ev. Bensinpengar till den som kör
  • Servetter/lite toapapper, kan ibland vara slut om man har otur.
  • Ev. fickpengar

Ha kul och tänk på att det ibland är jobbigt att domarna dömer emot en men helt fantastiskt när de dömer för en.

Vårt riksförbund har gjort en ny sida där ni hittar väldigt bra och tydlig info om tävlingar.  http://swedishdanceleague.se/tavlingskalender/

Vi rekommenderar varmt att ni läser igenom "Boken för Tävlande" som innehåller allt om regler, domare, poängsystem och allt annat du behöver veta som tävlande. http://swedishdanceleague.se/wp-content/uploads/2020/01/Boken-f%C3%B6r-T%C3%A4vlande-20200101-2.pdf

För att hänga med i de senaste uppdateringarna under själva tävlingsdagen ber vi er ha koll på FLEX Tävlingsinformation på facebook (information från coacher och lagledare) och www.vote4dance.com (rond information etc). Där uppdaterar vi regelbundet under hela tävlingsdagen.